
Kaznodzieja w czasach epidemii
15 kwietnia 2020
W ostatnim, kwietniowym sondażu IBSP (Ogólnopolska Grupa Badawcza) Szymon Hołownia mógł liczyć na ponad 12% głosów, a w naszym rankingu poparcia zajął najwyższe miejsce wśród polityków opozycji. W mediach społecznościowych S. Hołownia zyskuje na popularności zdecydowanie szybciej niż wszyscy jego kontrkandydaci. Czy czasy epidemii służą kandydatom takim jak Szymon Hołownia?
To kobiety przeważają w elektoracie Hołowni
Jednym z możliwych wyjaśnień tego, dlaczego Szymon Hołownia wypada lepiej, od swoich konkurentów w czasach epidemii jest fakt, że w jego elektoracie przeważają kobiety (stosunkiem 60% do 40% mężczyzn), a te jak pokazują badania, zdecydowanie bardziej od mężczyzn obawiają się epidemii. W badaniu IBSP zrealizowanym dla StanPolityki.pl, obawy o zdrowie własne i swoich bliskich w związku z koronawirusem podzielało ponad 60% kobiet w porównaniu z 48% mężczyzn.

30 grudnia 2019
Szymon Hołownia – kim są jego wyborcy?
Dziennikarz i publicysta, który był związany m.in. z tygodnikami Newsweek i Wprost, a od 2015 r. z Tygodnikiem Powszechnym. Swój start w wyborach prezydenckich...
Podobne dane prezentowały Wirtualne Media, wskazując, że negatywne emocje związane z koronawirusem odczuwa 72% kobiet, a ich odczucia koncentrują się wokół lęku o rodzinę, czy utratę pracy.
Wyborcy Szymona Hołowni – podział wg płci
Obawy o zdrowie własne oraz swoich bliskich w związku z epidemią koronawirusa (odpowiedzi kobiet)
- Zdecydowanie nie
- Raczej nie
- Ani tak, ani nie
- Raczej tak
- Zdecydowanie tak
Dlaczego akurat Hołownia?

10 stycznia 2020
Partia Szymona Hołowni – kto powinien się jej bać?
Szymon Hołownia nie ukrywa, że po wyborach prezydenckich będzie tworzył własne ugrupowanie na wzór Prezydenta Zełeńskiego na Ukrainie. Tam skończyło się to dominacją nowej...
Na korzyść S. Hołowni mocno wydaje się grać, szczególnie teraz, jego “pozasystemowy” charakter. Kiedy wszyscy pozostali kandydaci są od lat mocno ugruntowani na polskiej scenie politycznej, S. Hołownia wydaje się kimś nowym, spoza politycznego układu. Szczególnie widać to w jego codziennych relacjach w mediach społecznościowych, które mają bardziej formę terapii i wspólnego przeżywania trudnych czasów niż przekazów polityków, do których się przyzwyczailiśmy. Ta apolityczność i niekonkretność, która była wadą Szymona Hołowni przed epidemią, dziś wydaje się jego największą zaletą.
W pewnym sensie Szymon Hołownia stał się kaznodzieją, do którego zwracają się ci, którzy przeżywają strach i zwątpienie w czasach zarazy. Jest to pewnie rola, w której Szymon Hołownia czuje się zdecydowanie lepiej niż zawodowy polityk.
We wzrostach S. Hołowni należy doszukiwać się też efektów kampanii Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. W naszym badaniu w styczniu Szymon Hołownia zajął II miejsce wśród kandydatów drugiego wyboru. W większości byli to wyborcy, którzy w I wyborze wskazywali kandydatkę KO. Miał on zresztą bardzo podobny profil jak inny kandydat Władysław Kosiniak-Kamysz dlatego nie jest dla nas zaskoczeniem, że tych dwóch kandydatów rośnie dziś najbardziej. Drugim elementem jest sytuacja, w której także epidemia koronawirusa stała się finalnie polem do międzypartyjnego sporu. Polacy tym mocniej odczuwają oderwanie polityków od ich aktualnych problemów dotyczących przede wszystkim zdrowia i tego, jak zmieni się rynek pracy.

20 stycznia 2020
Kandydat drugiego wyboru – Wybory Prezydenckie (Badanie)
Zgodnie z najnowszym badaniem Instytutu Badań Spraw Publicznych, to Władysław Kosiniak-Kamysz jest wskazywany najczęściej jako kandydat drugiego wyboru, gdy pytamy o kandydata na prezydenta....
Polityczna awantura o wybory czy wprowadzanie tematu zakazu aborcji szkodzi pozostałym kandydatom, a gra na korzyść S. Hołowni, który stoi z boku i grzmi, że „nie może już patrzeć na partyjną politykę”. Jako jedyny z głównych prezydenckich kandydatów korzysta na tym, że nie jest posłem. Podobny mechanizm było widać przy powstawaniu partii Palikota, który sam zrezygnował z mandatu, by móc startować w kontrze do “Wiejskiej”.
Siła social media służy Szymonowi Hołowni
Ciekawych wniosków dostarcza także analiza Twittera z ostatniego miesiąca, kiedy epidemia koronawirusa była już głównym tematem w naszym kraju (17 marca zostały potwierdzone już zachorowania we wszystkich województwach). Chociaż S. Hołownia cieszy się najmniejszą liczbą followersów spośród wszystkich kandydatów (ma ich zaledwie 33 tys., w porównaniu z ponad 1,1 mln obserwujących Prezydenta, czy nawet 172 tys. obserwujących Krzysztofa Bosaka), to właśnie jego profil notuje największy przyrost obserwujących. Jak pokazuje Sotrender, w ciągu ostatniego miesiąca przyrost jego obserwujących wyniósł aż 59,13% co stanowi najwyższy przyrost ze wszystkich kandydatów, których wskaźnik nie przekroczył 20%, a dla A. Dudy wynosił zaledwie 2,69%.
Liczba obserwujących na Twitterze (wg Sotrender)
- A. Duda
- R. Biedroń
- K. Bosak
- W. Kosiniak-Kamysz
- M. Kidawa-Błońska
- S. Hołownia
Przyrost obserwujących na Twitterze (wg Sotrender 17.03-15.04)
- S. Hołownia
- M. Kidawa-Błońska
- W. Kosiniak-Kamysz
- R. Biedroń
- K. Bosak
- A. Duda
Jak widać, S. Hołownia, który nie radził sobie najlepiej w toku tradycyjnej kampanii prezydenckiej, świetnie odnalazł się w świecie mediów społecznościowych, gdzie przyciąga kolejnych obserwujących. Kluczem może być tutaj także siła zaangażowania. To właśnie S. Hołownia jest tym kandydatem, który na Twitterze najszybciej wchodzi w interakcje i udziela odpowiedzi (czas odpowiedzi wg Sotrender dla S. Hołowni wynosi 6 minut, przy reakcji zarówno urzędującego Prezydenta, jak i chociażby Roberta Biedronia na poziomie 3 godzin). Analizując twitterowe konto S. Hołowni, potwierdzenie znajduje też teza, że na jego korzyść najmocniej gra jego “pozasystemowość”. Wśród trzech tweetów, które cieszyły się największym zainteresowaniem, były wpisy, w których S. Hołownia atakował A. Dudę za strach przed przełożeniem wyborów i dążenie do władzy po trupach, a także ten, w którym pokazywał, że jego jedyny kampanijny billboard to wywieszony z balkonu transparent “PrzołoŻyć”.
Siłę mediów społecznościowych jeszcze wyraźniej widać na Facebooku. Jak wskazuje Sotrender, w marcu relacja live S. Hołowni na Facebooku była najbardziej angażującym postem, gromadząc ponad 107 tys. reakcji i ponad 124 tys. udostępnień. Także w marcu S. Hołownia zwiększył swoje grono fanów na FB o 48%, znajdując się w gronie TOP3 najszybciej rosnących profili.
Jakie zmiany może to zwiastować?
Wyborcy Szymona Hołowni wg popieranych partii
- Koalicja Obywatelska
- Koalicja Polska
- Nowa Lewica
- Konfederacja
- Prawo i Sprawiedliwość
- Inna partia
Nie wiemy, jak długo potrwa specyficzna atmosfera polityczna czasów epidemii, ale wiemy, kim są wyborcy Hołowni i na jakie partie dziś głosują. W przeważającej większości są to wyborcy Koalicji Obywatelskiej (38,31%), na dalszym miejscu Koalicji Polskiej (20,54%) i Nowej Lewicy (18,60%), w tym wyborcy w dużych miastach, dobrze wykształceni, raczej młodsi, co idealnie wskazuje profil partii opozycyjnej, wśród których dziś prym wiedzie Koalicja Obywatelska. Szczegółowy profil wyborców Szymona Hołowni możecie znaleźć tutaj.
Jak pokazywaliśmy już w artykule ze stycznia tego roku “Partia Hołowni – kto powinien się jej bać?” zbieżności między elektoratem S. Hołowni i KO są znaczące. Zarówno wyborcy S. Hołowni, jak i Ci, którzy deklarują poparcie dla Koalicji Obywatelskiej to przede wszystkim osoby o poglądach centrowych. Jeśli start S. Hołowni miałby coś zmienić na scenie politycznej na dłużej, to jest to zagrożenie dla głównych dziś partii opozycyjnych. Pytanie tylko, w jakim stopniu kaznodzieja z czasów epidemii będzie umiał stać się liderem politycznym w normalnych czasach.

9 kwietnia 2020
Ranking Poparcia Polityków w Polsce (badanie)
Ranking Poparcia Polityków w Polsce to najnowsze badanie IBSP (Ogólnopolska Grupa Badawcza), w którym zapytaliśmy Polaków o ich poparcie dla kluczowych polityków w naszym...